24 en 25 september - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sabien Gijsberts - WaarBenJij.nu 24 en 25 september - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Sabien Gijsberts - WaarBenJij.nu

24 en 25 september

Door: Sabien

Blijf op de hoogte en volg Sabien

26 September 2016 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Zaterdag stonden we voor dag en dauw op. Om 9 uur begonnen we aan onze tocht naar het centrum! We hadden genoeg tijd om te lopen, want onze bus vertrok om 10.15 uur vanaf het busstation. De busreis duurde ongeveer een uur (dus we konden nog even onze oogjes dicht doen). Onze eerste stop was Fyvie Castle. Zoals jullie waarschijnlijk kunnen raden, is het een kasteel in het dorpje Fyvie. We waren zelfs zo vroeg weg gegaan dat we een half uur voor openingstijd aankwamen (oeps - volgende keer de openingstijden checken). Ik zal jullie nu een kleine geschiedenisles geven met betrekking tot het kasteel. De vroegste delen van Fyvie Castle dateren uit de dertiende eeuw (heel lang geleden). Na de Slag bij Otterburn in 1390 was het geen koninklijke vesting meer en kwam het in handen van vijf opeenvolgende families. Elke familie voegde een nieuwe toren toe aan het kasteel. Het kasteel is in 1984 verkocht aan de National Trust for Scotland (Thank you Google. I love you so much.). Het interieur van het kasteel is in de afgelopen 100 jaar niet veel veranderd. De laatste eigenaren hebben alle spullen laten staan. Dus wanneer je het kasteel betreedt, is het alsof je terug gaat in de tijd. Verder staat in elke kamer van het kasteel een gids. Deze gidsen zijn ontzettend wijs en vriendelijk. Ze vertellen allerlei interessante zaken over het kasteel en de specifieke kamer. Echt super! We waren in alle rust de kamers aan het bewonderen totdat er een groep kleine kinderen (met ouders) voorbij renden. Het was gedaan met onze rust - en we gingen zo snel mogelijk naar een andere kamer. Maar aangezien iedereen dezelfde route loopt, kwamen we ze weer tegen in de volgende kamer (de slaapkamer). En kinderen zijn geen kinderen als ze niet zo veel mogelijk proberen aan te raken, en laat dat nou juist verboden zijn... Op elk meubelstuk stond in levensgrote letters: do not touch. Maar dat hielp niks. Één plofte neer op het bed en een ander op de stoel - wij keken vol verbazing toe. De ouders probeerden ze hopeloos uit te leggen dat dit niet helemaal (lees: helemaal niet) de bedoeling was. Oh, voordat ik het vergeet, voor degenen die het interesseert: je kan hier ook trouwen (als een echte prins en prinses). Na afloop van de bezichtiging dronken we een kopje thee - met melk (zoals het hier hoort) - in de tearoom. Toen was het tijd voor onze volgende stop: Glen Garioch Distillery. We kregen een rondleiding door de whisky branderij. De gids gaf ons ontzettend veel informatie over whisky en het was echt de moeite waard. Vooral omdat we aan het einde de whisky mochten proeven (best part). Ik heb een foto toegevoegd van mij met een fles whisky (de duurste fles die ik daar kon vinden) in mijn handen. Kunnen jullie raden hoeveel die kost (in ponden)? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en of er iemand in de buurt zit. Eenmaal weer in Aberdeen besloten we om de dag goed af te sluiten: uiteten bij The Old Schoolhouse!!! Weer terug op Hillhead was het tijd voor het vierde deel van Harry Potter. What a perfect day.

Zondag is iets minder interessant voor jullie... Naast alle leuke activiteiten moet er namelijk ook worden gestudeerd. Dat heb ik dan ook het merendeel van de dag gedaan (zijn jullie trots?). Daarnaast heb ik van half 5 - half 6 met Eva getennist - voor de beweging en de frisse lucht. 's Avonds hebben we onze trip naar Loch Ness geboekt. Aanstaande vrijdag - zaterdag zullen wij op zoek gaan naar het monster... Misschien kunnen wij zijn bestaan eindelijk aantonen!

PS: Voor degenen die een kaartje willen sturen, dit is mijn adres. Wie weet stuur ik wel een kaartje terug...

Room 274C
Hector Boece Court
Hillhead Flats
Don Street
Old Aberdeen
24AB 1WN


  • 26 September 2016 - 23:49

    Renée:

    Dat is waar je vader zich het meest op verheugd, de schotse wisky! De duurste die jij kon vinden, ja dat zegt niet zo veel natuurlijk, maar gokje, 25 pond. En papa denkt 100 pond. Maar leuk, weer een tripje gemaakt! Wij verheugen ons op het bezoek aan jou en hopen ook wat van Aberdeen en omgeving te zien. Fijn dat je ook nog gestudeerd hebt, trots, zeker! Fijne week, liefs R&R

  • 27 September 2016 - 09:23

    Cecile:

    Ha Sabien, die whisky, daar verheug ik me ook zeer op. Echt! Sinds kort ben ik er echt een liefhebber van. Met mate hoor, in het weekend af en toe een glas. Niet meer dan 1 want het is heftig spul. Maar lekker… Ook Wim vindt het lekker, maar is iets minder fan dan ik. Niet erg, want dan is er meer voor mij. Los van de Schotse whisky zien wij ook zeer uit naar onze trip naar jou en Aberdeen. Leuk om ook iets van de omgeving te zien dan! Oh ja, en die whisky die je vasthoudt is lastig te zien maar ik denk zeker iets van 90 pond. Liefs!

  • 02 Oktober 2016 - 16:56

    Sabien Gijsberts:

    Jullie zitten aardig dicht in de buurt: 99,95 pond. Het is zeker heftig spul! Ik ben hier lid geworden van de whisky society, dus wie weet keer terug ik naar Nederland als echte liefhebber. Maar om eerlijk te zijn, geef ik vooralsnog de voorkeur aan een biertje of een wijntje. Liefs xx

  • 03 Oktober 2016 - 16:11

    Lon:

    Love je blije gezicht op deze foto!!! En omdat ik het ben, moet ik uiteraard even vermelden dat ik je sjaal ook heel leuk vind! (nieuw?) Liefsx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Studeren in Schotland

Van september - december.

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2017

Edinburgh

19 December 2016

Laatste week

13 December 2016

Tentamenweek

04 December 2016

12e schoolweek en het weekend

27 November 2016

11e schoolweek en het weekend
Sabien

Volg mijn ervaringen in Schotland.

Actief sinds 04 Sept. 2016
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 10933

Voorgaande reizen:

04 September 2016 - 21 December 2016

Studeren in Schotland

Landen bezocht: